Thursday, October 31, 2019

Kosong






Terbawa emosi, termakan waktu
Merenung dalam sepi, berharap dunia merunduk
Mengapa pandangan mataku yang kian meredup?
Terbutakan oleh kesulitan hidup

Terjang Gunung Uhud dan Sinai!

Seruku seraya mendorong pasukan
Tetapi bukanlah puncak yang ku dapat
Karna sarang semut pun tak terdaki

Aku caci mereka yang tak tau diri

Ku beri mereka semua
Mereka terus menghisap ragaku
Dan ku putuskan diam, tak acuhkan jeritan

Bertolak aku kembali

Berbaring di alas yang berduri
Menghiasi tangis dengan senyum
Meratapi kemolekan perkara dunia

Peluh dan keluh membabi buta

Disertai ungkapan babi-babi
Apakah aku adalah babi?
Yang dimakan nafsu dan bermalas diri

Aku tak berleha-leha

Mereka yang cari perkara
Muak aku dengan semua
Apakah aku pergi saja?

Tapi hendak kemana?

Aku tertelan di sini
Bersikeras pergi pun percuma
Hidupku terpatri di sini

Biarlah gelap tetap gelap

Semoga kelak disambangi cahaya
Biarlah sunyi tetap sunyi
Semoga kosong ini segera terhenti

0 comments:

Post a Comment